Skip to content

Manipularea în presă

Este foarte greu de descoperit cum o știre, vădit falsă, se răspândește ca focul într-o singură zi prin toată țara. Ajută enorm desigur, dacă o întreagă armată de surse de informare sunt în slujba unui singur trust de presă, și-acesta aflat în slujba unui singur partid.

Publicație după publicație preiau un întreg material, cuvânt cu cuvânt, dinntr-o altă sursă, deși, măcar de formă, puteau, în destule cazuri, să caute numele meu întîi în propriile arhive. Am fost destul de mediatizat în perioada 1990-95, cu precădere în anul 1993, când am publicat un roman bine primit de critică.

Redacția ziarului Azi ar fi descoperit că pe 24 iunie 1993, ziariștii lor au publicat un articol despre mine. Este vorba despre un interviu pe care i l-am acordat lui Tudor Dragoș și publicat în acea zi pe două pagini. Se pot găsi acolo, negru pe alb, destule informații despre mine (mai există pe acest blog un articol separat

Am folosit până acum cuvântul sursă la singular, deși există multe, mult mai multe surse, toate repetând papagalicește aceleași rânduri nesemnate și pline de minciuni. Fără a dezvolta o teorie a conspirației, aș vrea să mi se explice și mie cum a fost posibil ca, în aceeași zi, 8 iulie 2013, nouă publicații, multiplicându-se prin repetarea acelorași rânduri două zile mai târziu, pe 10 iulie 2013, să ajungă la un total de 26 (douăzeci și șase) surse de media.  Douăzeci și șase surse publică aceeași știre fără a schimba un cuvânt. Le voi enumera acum în ordinea indicată de Google, ordine care indică și mărimea sumelor de bani plătite de clienți pentru a fi cât mai sus plasate în rezultatele căutării: Antena 3, DCNews (același site, care pe 25 februarie 2015 a anunțat lumii că, atât românii, cât și celții din Țara Galilor (Wales), sunt urmașii dacilor, căci pentru autoarea articolului, Walachia și Wales înseamnă același lucru), RomâniaRegală (organul cui or fi?), exclusiveNews, OctavPelin, WordPress, Evenimentul.ro, Newskeeper.ro, Profit.ro, MHblogonline (care ar apărea, de fapt, să fie prima, datată fiind 7 iulie 2013, deși rămâne ultima în căutarea Google, pentru că, într-adevăr, cine Dumnezeu a auzit vreodată de MHblogonline.)

Pentru ce și cine reprezint eu, titlul folosit în 2013 de MH în blogul său este emblematic, „Capitalismul bezmetic și binefacerile sale.” Pe 1 februarie 2015, Octavian Știreanu, patronul ziarului electronic eAzi, revenit la postura de jurnalist, anunță lansarea proiectului Geoană-Vanghelie: „Ar trebui să trecem de la capitalismul de cumetrie la cel de omenie,” spune dânsul prin Agerpres. Frumoase vorbe, dacă ar însemna ceva, doar știm cu toții cam pe unde i-a dus pe Geoană și pe Vanghelie capitalismul lor de omenie.

Atunci, în 2013, am crezut cu naivitate că MH reprezintă inițialele cuiva, o persoană, care temându-se de reputația mea de presupus bezmetic vrea, să se protejeze cât mai temeinic. De fapt, am descoperit că nu-i vorba de o singură persoană, ci de o „Alianță a Contribuabililor” dintr-un întreg județ, județul Mehedinți, MH adică, descris mai pe larg acolo ca „O comunitate virtuală de prieteni, de camarazi adevărați, un forum de discuții, o tribună a libertății de comunicare!” Până și semnul exclamării de la sfârșit aparține lui MH, care se dovedește totuși să nu fie județul în totalitate, ci un domn/doamnă, semnându-și, la ora 20:59, chiar și numele: Anonim. Domnul Anonim susține însă că a preluat știrea de la Antena 3, reîntorcându-ne în cerc la începutul listei.

media-manipulation

sursa foto: kunsik11

Între timp, the Grupul celor Nouă și-a dublat și chiar triplat rândurile, adăugând noi recruți, acoperind acum toată țara, nu numai județul Mehedinți. Printre ei, găsim VideoNews.ro, TOtB.ro, Ro-ro.facebook.com, Telegrafonline.ro (Constanța, 9 iulie 2013), Radu-Tudor.ro (10 iulie 2013), Reportervirtual.ro (14 inuarie 2014), Jurnalulph.ro (12 martie 2015), BunăZiuaIași.ro (24 martie 2015), ȘtiriFinanciare.Publicare.ro (17 martie 2015 – cadou de ziua mea de naștere), Ziuanews.ro, Exclusiv24.ro, Ultimile știri.eu, Realitatea.net, E-politic.ro, 5secunde.ro (ultimele șase pe 25 martie 2015).

Poate că există un scop educativ în toată această avalanșă de știri acoperind peste noapte toată țara: o lecție introductivă de aritmetică, cum este cea propusă copiilor școlari și altora ca ei de către PortaluldeȘtiri (25 noiembrie 2014). „Primarul Băsescu a retrocedat 129 de case la o singură persoană? Ce a făcut Traian Băsescu, atunci când era primar, după ce a retrocedat 66 de case într-o singura zi? A mai retrocedat încă 63 de locuinţe, într-o altă zi.”

Foarte instructivă lecîie, mi-am zis, dar numai după ce am ajuns pe un alt portal, unul mult mai mai important, zic eu – portalul oficial al guvernului, gov.ro, am realizat în fine că ideea de manipulare a presei în cazul meu se face pe linii partinice, parcă săpate în piatră. În lipsă de alte argumente, o găselniță de ultimă oră, a fost atunci aceea că sunt African-American și ca urmare nu pot fi adevăratul nepot al bunicului meu, un senator din așa-zisă protipendadă a României interbelice. Ridicola afirmație bazată pe o fotografie luată de pe contul meu de Flikr și africanizată prin Photoshop, a devenit centrul unei aprinse discuții despre justiția română cu primul ministru Victor Viorel Ponta.  http://gov.ro/ro/stiri/primul-ministru-victor-ponta-a-fost-invitatul-emisiunii-editie-speciala-la-postul-de-televiziune-romania-tv

Marți 26 august 2014, a fost ziua când am realizat, în fine, că identitatea și numele meu înseamnă totuși ceva inalienabil, și că decizia inițială de a-mi îngropa în permanență capul în nisip nu este, totuși, cea mai bună soluție de viață.

Published inPresă

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

fight fire with fire